Με ξεκάθαρο τρόπο κοινοποιούμε όλα τα στοιχεία που αφορούν στη δράση μας και τις εξελίξεις σχετικά με το Παγκόσμιο Σχέδιο Δράσης της Unilever για την Αειφορία - Unilever Sustainability Living Plan (USLP), πάνω στο οποίο χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης σε όλη την αλυσίδα παραγωγής μας.
Η τελευταία έκθεση δείχνει ότι είμαστε σε πορεία επίτευξης περίπου του 80% των στόχων μας και είναι πιο ξεκάθαρη από ποτέ ως προς το πού έγκεινται οι προκλήσεις. Ακόμα, περιγράφεται ο τρόπος που μπορούμε να μοιραζόμαστε τις εμπειρίες μας ώστε να υποστηρίξουμε και να βελτιώσουμε την προσπάθεια για Αειφόρο Ανάπτυξη και άλλων επιχειρηματικών δράσεων.
Οι καταναλωτές επιλέγουν αειφόρα εμπορικά σήματα (brands)
Υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι η ζήτηση των καταναλωτών για αειφόρα Brands αυξάνεται. Οι έρευνές μας δείχνουν ότι το 54% των καταναλωτών προτίθεται να κάνει αειφόρες αγορές, ενώ το ένα τρίτο από αυτούς το πραγματοποιεί ήδη. Αυτή είναι μια σημαντική ευκαιρία και στόχος μας είναι τα brands μας να αποτελούν την πρώτη επιλογή.
Ο τρόπος που το επιτυγχάνουμε αυτό, τα τελευταία χρόνια, είναι μέσα από τα αειφόρα brands μας. Τα συγκεκριμένα συνδυάζουν συνδυάζουν έναν ισχυρό κοινωνικό ή/και περιβαλλοντικό σκοπό με προϊόντα που συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων του USLP. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε 26 εμπορικά σήματα που σχετίζονται με τον αειφόρο τρόπο ζωής (από τα 18 σήματα που διαθέταμε το 2016), τα οποία καλύπτουν όλους τους τομείς μας. Παρουσιάζουμε τα νεοεισερχόμενα εμπορικά σήματα για το τρέχον έτος που είναι τα: Vaseline, Sunlight, Sunsilk και Algida.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2017, αναπτύχθηκαν κατά 46% ταχύτερα σε σχέση με τα υπόλοιπα brands της επιχείρησης, ενώ σε αυτά οφείλεται το 70% της αύξησης του κύκλου εργασιών μας. Συμπληρωματικά, κατά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ξεπερνούν συνεχώς το μέσο ρυθμό ανάπτυξής μας.
Νέες δραστηριότητες, εμπορικά σήματα και καινοτομίες
Διαμορφώνουμε και χτίζουμε το χαρτοφυλάκιό μας μέσα από νέες επιχειρήσεις και προϊόντα που εντάσσονται στο δυναμικό της Unilever και που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες μας περί αειφόρου τρόπου ζωής. Τα Pukka Tea, Seventh Generation, Mãe Terra και Sundial είναι κάποια από τα νέα μας εμπορικά σήματα, των τελευταίων 12 μηνών, που ταιριάζουν στο αειφόρο προφίλ μας.
Δεν αποκτάμε όμως, απλώς, νέα εμπορικά σήματα, αλλά αντίθετα αναπτύσσουμε και τα δικά μας, δημιουργώντας καινούργια, στον πυρήνα των οποίων βρίσκεται η αειφορία. Για παράδειγμα, η φιλική προς τους vegan σειρά προσωπικής φροντίδας Love Planet, η οποία χρησιμοποιεί φυσικά συστατικά και ανακυκλωμένες συσκευασίες και τα Red Red (vegan σνακ χωρίς γλουτένη) που λανσαρίστηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο στις αρχές του έτους.
Παράλληλα, συνεχίζουμε και προσεγγίζουμε καθημερινά όλο και περισσότερους ανθρώπους, με τα brands μας, με αγαπημένα προϊόντα αλλά και με νέα καινοτόμα. Για παράδειγμα, τον τελευταίο χρόνο, το Domestos (Klinex) παρουσίασε μια σειρά καινοτομιών για την αντιμετώπιση των θεμάτων της υγιεινής και της λειψυδρίας, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας, οικονομικά προσιτής μορφής σκόνης καθαρισμού τουαλέτας στην Ινδία και ενός σπρέι «Flush Less» στη Νότια Αφρική.
601m Μέσω των προγραμμάτων μας σχετικά με το πλύσιμο στο χέρι, την υγιεινή, την στοματική υγεία, την αυτοεκτίμηση και το ασφαλές πόσιμο νερό, προσεγγίσαμε, μέχρι τα τέλη του 2017, 601 εκατομμύρια άτομα.
109 Μέχρι το τέλος του 2017, 109 από τις εγκαταστάσεις παραγωγής μας σε 368 χώρες, χρησιμοποιούσαν ηλεκτρική ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές, αντιπροσωπεύοντας το 65% της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.
56% Μέχρι το τέλος του 2017, το 56% των αγροτικών πρώτων υλών μας, προερχόταν από αειφόρες πηγές.
Η πρόοδός του USLP μας για το 2017
Μετά από επτά χρόνια προόδου, τα νέα είναι καλά. Έχουμε ήδη επιτύχει περίπου το 80% των στόχων μας (ή βρισκόμαστε σε καλό δρόμο όσον αφορά την επίτευξή τους).
Πάνω από 1δις άνθρωποι θα βελτιώσουν την υγεία & την ευημερία τους ως το 2020
Είμαστε σε καλό δρόμο για να επιτύχουμε τον φιλόδοξο στόχο μας να διπλασιάσουμε το ποσοστό του χαρτοφυλακίου μας που πληροί τα υψηλότερα πρότυπα διατροφής μέχρι το 2020. Μέχρι στιγμής, το 39% του όγκου πληροί ήδη αυτά τα πρότυπα. Παράλληλα, αναδιαμορφώνουμε όλες τις κατηγορίες προϊόντων μας και έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο στη μείωση του αλατιού, των κορεσμένων λιπαρών, των θερμίδων και της ζάχαρης. Για παράδειγμα, το 70% των αγορών στις οποίες πωλούμε παγωτά κανονικού μεγέθους διαθέτουν πλέον και μίνι εκδόσεις. Το 2017, παρουσιάσαμε τα Μίνι Magic στην Ινδία και τα Μίνι Cornetto στη Βραζιλία.
Σχετικά με την υγεία και την υγιεινή, μέχρι τα τέλη του 2017 είχαμε προσεγγίσει περισσότερα από 600 εκατομμύρια άτομα μέσω των προγραμμάτων μας για το πλύσιμο των χεριών, την υγιεινή, τη στοματική υγεία, την αυτοεκτίμηση και το ασφαλές πόσιμο νερό. Ένα brand που παρουσιάζει αξιοσημείωτο κοινωνικό αντίκτυπο είναι το Dove, δίνοντας έμφαση στην αυτοπεποίθηση για το σώμα μας. Έχουμε ήδη προσεγγίσει 29 εκατομμύρια νέους και είμαστε σε καλό δρόμο για να φτάσουμε στα 40 εκατομμύρια μέχρι το 2020.
θα μειώσουμε το αποτύπωμα των προϊόντων μας στην αλυσίδα παραγωγής ως το 2030
Αναφορικά με το δικό μας αποτύπωμα, σημειώσαμε μεγάλη πρόοδο σε όλους σχεδόν τους τομείς. Για παράδειγμα, από το 2008, μειώσαμε τις εκπομπές CO₂ κατά 47% από την ενέργεια στην παραγωγή μας, μειώσαμε τη χρήση του νερού κατά 39% ενώ το σύνολο των απορριμμάτων που δεν οδηγήθηκαν στη χωματερή έφτασαν το 98%. Κάναμε επίσης άλματα στο εύρος της εφοδιαστικής μας αλυσίδας. Για παράδειγμα, μέχρι το τέλος του 2017, το 56% των αγροτικών πρώτων υλών μας προερχόταν από αειφόρες πηγές.
Η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που απορρέουν από τη χρήση που κάνουν οι καταναλωτές στα προϊόντα μας, εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση. Για παράδειγμα, από το 2010, καταφέραμε να μειώσουμε τη χρήση του νερού μόνο κατά 2%. Αλλά έχουμε και καλύτερα νέα. Παρουσιάζουμε σημαντική πρόοδο ως προς τα απορρίμματα που σχετίζονται με τις συσκευασίες, όπου έχουμε αναλάβει μια νέα δέσμευση για να διασφαλίσουμε ότι οι πλαστικές συσκευασίες μας θα είναι πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμες, ανακυκλώσιμες ή λιπασματοποιήσιμες μέχρι το 2025.
Θα ενισχύσουμε τα μέσα επιβίωσης εκατομμυρίων ανθρώπων μέχρι το 2020
Το 2017, παρουσιάσαμε εκ νέου την Πολιτική Υπεύθυνης Προμήθειας (Responsible Sourcing Policy) που διέπει την εταιρία, για να ενδυναμώσουμε την προσέγγισή μας και να αυξήσουμε τον αριθμό των προμηθευτών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Περίπου το 55% των δαπανών στις προμήθειες πραγματοποιήθηκαν μέσω προμηθευτών οι οποίοι πληρούσαν τις υποχρεωτικές απαιτήσεις αυτής της Πολιτικής. Φιλοδοξία μας είναι να φτάσουμε στο 100% μέχρι το 2020.
Πιστεύουμε ότι η χειραφέτηση των γυναικών είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την ανθρώπινη εξέλιξη και την οικονομική ανάπτυξη. Δημιουργήσαμε μια ισορροπημένη εταιρική δομή με βάση το φύλο: μέχρι το τέλος του 2017, το 47% της συνολικής διοίκησης ήταν γυναίκες (από 46% που ήταν το 2016). Επίσης, το πρόγραμμά Shakti παρέχει εργασία σε περισσότερες από 70.000 γυναίκες σε αγροτικές κοινότητες χαμηλού εισοδήματος. Το 2017, δώσαμε επίσης σε 1,2 εκατομμύρια γυναίκες τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση σε πρωτοβουλίες που είχαν ως στόχο την προώθηση της ασφάλειάς τους, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και την επέκταση των προσφερόμενων ευκαιριών.
Σχετικά με τη δημιουργία μιας πιο ανοικτής σε όλους επιχείρησης, το 2017 δώσαμε τη δυνατότητα σε 716.000 περίπου μικροκαλλιεργητές να αποκτήσουν πρόσβαση σε πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στη βελτίωση των γεωργικών τους πρακτικών ή στην αύξηση των εισοδημάτων τους. Υποστηρίξαμε επίσης 1,6 εκατομμύρια λιανοπωλητές μικρής κλίμακας, προκειμένου να βελτιώσουν το εισόδημά τους.

70% Το 70% της συνολικής αύξησης του κύκλου εργασιών μας προέρχεται από αειφόρα εμπορικά σήματα
Και τώρα τι κάνουμε;
Από το 2010, οπότε και παρουσιάσαμε το USLP, άλλαξαν πολλά στον κόσμο. Όταν αρχίσαμε να σκεφτόμαστε την εξέλιξή του, λάβαμε σοβαρά υπ’ όψη τις απόψεις των εργαζομένων και των εξωτερικών εμπλεκόμενων μερών τόσο για τη σημασία το όσο και για το ποιο θα έπρεπε να είναι το επόμενό μας βήμα. Έτσι, ξεκινήσαμε τη μεγαλύτερη ακροαματική διαδικασία που έχουμε κάνει ποτέ για το μέλλον της αειφόρου επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Unilever.
Πέρα από τη διεξαγωγή συνεντεύξεων με εμπειρογνώμονες από όλη την αλυσίδα παραγωγής μας - συμπεριλαμβανομένων επενδυτών, προμηθευτών, πελατών, δημιουργικών ομάδων, άλλων επιχειρήσεων, εξειδικευμένων, σημαινόντων επιστημόνων, ΜΚΟ και ακαδημαϊκών - ζητήσαμε επίσης από τους εργαζόμενους παγκοσμίως να συμπληρώσουν μια έρευνα, ώστε να εντοπίσουμε τα ζητήματα που έχουν μεγαλύτερη σημασία για αυτούς.
Οι απαντήσεις έδειξαν ότι το USLP αποτελούσε μεγάλη πηγή υπερηφάνειας και κινήτρου εντός της επιχείρησης και ήταν ο βασικός λόγος για τον οποίο πολλοί εργαζόμενοι αποφάσισαν να ενταχθούν στο δυναμικό της εταιρείας. Ταυτόχρονα, λάβαμε μεγάλη ικανοποίηση όταν μάθαμε ότι το USLP χαίρει μεγάλης εκτίμησης και εκτός εταιρίας.
Ωστόσο, δεν αποτελεί έκπληξη ότι η τόση αισιοδοξία και η θετική δράση δημιουργεί και υψηλές προσδοκίες. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ένας συμμετέχων εκτός εταιρίας στην έρευνα: «Η Unilever βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Οι προσδοκίες θα είναι υψηλότερες από ποτέ. Αυτό ανεβάζει τον πήχη για όλους όσους προσπαθούν να αποφασίσουν ποιο θα είναι το επόμενο βήμα της.»
Στόχος αυτού του έργου ήταν να κατανοήσουμε εις βάθος το πώς θα εξελίξουμε το USLP μελλοντικά με βάση τις απόψεις τόσο των δικών μας ανθρώπων όσο και ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων στον τομέα των αειφόρων επιχειρήσεων. Τώρα, θα συγκεντρώσουμε όλα αυτά τα πολύτιμα σχόλια και θα επικεντρωθούμε στα επόμενα στάδια της διαδικασίας. Θα δημοσιεύουμε τακτικά ενημερώσεις σχετικά με την πρόοδό μας, οπότε σας παρακαλούμε να μείνετε συντονισμένοι για να δείτε τις εξελίξεις.
Πάνω φωτογραφία από τον Muhammad Taha, Εργαζομένου της Unilever, Πακιστάν