Μπορεί η εφοδιαστική και η διανομή να αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Unilever, αλλά το 90% αυτού του ποσοστού προέρχεται από τις οδικές μεταφορές.
Για την ομάδα εφοδιαστικής, η μείωση αυτού του ποσοστού στο 0% αποτελεί προτεραιότητα.
Αυτός ο στόχος βασίζεται σε δύο στρατηγικές. «Ο πρώτος είναι η βελτιστοποίηση των χρησιμοποιούμενων μεταφορών και των διανυόμενων αποστάσεων. Ο δεύτερος είναι ο μετασχηματισμός του στόλου μας προς τα μη ορυκτά καύσιμα», αναφέρει ο Sundarrajan Bhyravan, διευθυντής διεθνούς εφοδιαστικής και απεξάρτησης από τον άνθρακα.
Παρακάτω παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο αυτοί οι στόχοι τίθενται σε εφαρμογή:
Ηλεκτρικά φορτηγά βαρέως τύπου (HDET)
Το 2022, η Unilever ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που πρόσθεσε ένα ηλεκτρικό φορτηγό βαρέως τύπου (HDET) στον στόλο της στις Κάτω Χώρες. Φέτος, η Unilever Arabia πρόσθεσε επίσης ένα, ενώ η Τουρκία πρόσθεσε τρία.
Τα HDET της Τουρκίας χρησιμοποιούνται για μεταφορές μεταξύ του εργοστασίου της Τούζλα και της αποθήκης της Γκεμπζέ. Κάθε φορτηγό τροφοδοτείται από 100% ανανεώσιμη ενέργεια. «Αναμένουμε ότι κάθε HDET θα μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 215 τόνους ετησίως», επισημαίνει ο Tugba Serez, επικεφαλής του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών και εφοδιαστικής αλυσίδας της Unilever στην Τουρκία.
Εμπορικά ημιφορτηγά
Η Βραζιλία, η Τουρκία και το Μεξικό διαθέτουν ήδη στόλους εμπορικών ηλεκτρικών ημιφορτηγών ειδικά σχεδιασμένων για αστικές διανομές παγωτού. Πρόσθετες πιλοτικές εφαρμογές πραγματοποιούνται στις ΗΠΑ, την Κίνα, την Ταϊλάνδη, τη Χιλή και την Ουρουγουάη.
Τον Μάιο, η Unilever Arabia πρόσθεσε το πρώτο της ηλεκτρικό ημιφορτηγό 1,5 τόνου με μπαταρία και αυτονομία έως 300 χιλιόμετρα. Συγκρινόμενο με ένα παρόμοιο πετρελαιοκίνητο ημιφορτηγό, μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά 250 κιλά ημερησίως.
«Το ημιφορτηγό προσφέρει ολοκληρωμένη οικολογική μεταφορά, ακόμη και η ηλεκτρική ενέργεια με την οποία το φορτίζουμε παράγεται από φωτοβολταϊκά πάνελ στην αποθήκη μας», αναφέρει η Diana Ali, υπεύθυνη αριστείας εφοδιαστικής για την Αραβία, τη Βόρεια Αφρική, το Λεβάντε και το Ιράκ.
Βιοκαύσιμα
Η μετάβαση των στόλων μας σε χρήση εναλλακτικών καυσίμων, όπως ηλεκτρικής ενέργειας ή υδρογόνου, απαιτεί χρόνο. Εν τω μεταξύ, οι στόλοι στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Κάτω Χώρες, την Ιταλία και την Αραβία χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα τα οποία προσφέρουν 70% μείωση των εκπομπών CO2 σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 40% του στόλου του εργοστασίου μας στο Port Sunlight τροφοδοτείται με υδρογονοκατεργασμένο φυτικό έλαιο (HVO), το οποίο εξευγενίζεται από χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια βιώσιμης προέλευσης.
«Το HVO παράγει σημαντικά λιγότερα οξείδια του αζώτου και αιθάλη, δεν περιέχει θείο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οποιονδήποτε σύγχρονο κινητήρα ντίζελ. Προβλέπουμε ότι θα επιφέρει μείωση 800 τόνων CO2 φέτος», λέει ο Myles Marjason-Smyth, Ambient Transport Manager στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία.
Έξυπνη αποθήκευση, βελτιστοποίηση διαδρομών και δυνατότητα φόρτωσης φορτηγών
Η Sayali Patil, διευθύντρια ψηφιοποίησης και βιωσιμότητας εφοδιαστικής της Hindustan Unilever, είναι μέλος μιας ομάδας που διαχειρίζεται 100+ εργοστάσια, 28 αποθήκες και 15.000+ διανομείς. Βελτιστοποιώντας αυτό το δίκτυο, στοχεύουν στη μείωση των χιλιομέτρων που διανύουν τα εμπορεύματα κατά 21% έως το 2025.
«Καταβάλλουμε επίσης προσπάθεια για να κάνουμε κάθε διαδρομή πιο αποδοτική, μεγιστοποιώντας το βάρος και τον όγκο κάθε φορτηγού που βγαίνει από τις εγκαταστάσεις. Έτσι επιτυγχάνουμε οικονομική αποδοτικότητα, επειδή χρησιμοποιούμε λιγότερα φορτηγά, και μειώνουμε επίσης τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», αναφέρει.
Διατομεακές συνεργασίες
Η σύναψη συνεργασιών για την πρωτοποριακή εφαρμογή νέων τεχνολογιών όχι μόνο επιταχύνει την πρόοδο προς την επίτευξη μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών, αλλά παρέχει και στα δύο μέρη πολύτιμες εμπειρίες.
Στις Κάτω Χώρες, η Unilever συνεργάστηκε με την TIP Trailer Services, την εξειδικευμένη εταιρεία σε θέματα πράσινης τεχνολογίας Maxwell and Spark και την εταιρεία μεταφορών Daily Logistics Group (DLG) για να αντικαταστήσει το σύστημα ψύξης ντίζελ σε τέσσερα ρυμουλκούμενα με πρωτότυπα ηλεκτρικά ρυμουλκούμενα με μπαταρία και μηδενικές εκπομπές.
Το σύστημα διατηρεί τα εμπορεύματα παγωμένα σε θερμοκρασίες έως και -25°C και λειτουργεί με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, με δυνατότητα εξοικονόμησης έως και 25 τόνων CO2 ανά ρυμουλκούμενο ετησίως.
«Τα ρυμουλκούμενα έχουν αποδειχθεί αξιόπιστα», αναφέρει ο Jim van Veen, ειδικός σε θέματα εφοδιαστικής. «Το πρώτο εξάμηνο του 2024 ο στόλος των ρυμουλκούμενων ηλεκτροκίνητων οχημάτων μας θα ανέλθει στο 60% του στόλου της Μπενελούξ, ενώ το δεύτερο εξάμηνο θα ανέλθει στο 75%».
Δέσμευση άνθρακα, υδρογόνο και όχι μόνο
Στη Βόρεια Αμερική, εξετάζουμε την τεχνολογία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα που αποθηκεύει τον άνθρακα που εκπέμπεται από τα φορτηγά και τον πωλεί στην κατασκευαστική βιομηχανία.
Υπάρχει επίσης συναίνεση ότι μακροπρόθεσμα τα ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα που λειτουργούν με υδρογόνο θα έχουν καθοριστική σημασία για τη βιομηχανία, επισημαίνει η Laura Realpe, διευθύντρια εφοδιαστικής και βιωσιμότητας. «Αναμένουμε ότι η Δυτική Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική θα είναι οι πρώτες χώρες που θα τα υιοθετήσουν σε κλίμακα», αναφέρει.
«Εν τω μεταξύ, σημειώνουμε μεγάλη πρόοδο στην εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων», προσθέτει η Laura. «Η μελλοντική πορεία δεν θα είναι χωρίς προκλήσεις, αλλά έχουμε δεσμευτεί να επιτύχουμε τον στόχο μας για καθαρό μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών μέχρι το 2039. Και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τις κυβερνήσεις και τους εταίρους μας για να προωθήσουμε την τεχνολογία και τις υποδομές ώστε η πράσινη εφοδιαστική να γίνει η νέα κανονικότητα».