Γρήγορη μετάβαση προς Περιεχόμενο

COP29: πέντε τρόποι συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων & κυβερνήσεων για το κλίμα

Δημοσιευμένο:

Εν όψει της διάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή (COP29), η Unilever πρότεινε πέντε τρόπους με τους οποίους οι κυβερνήσεις μπορούν να προωθήσουν την ταχύτερη μετάβαση στο μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Μάθετε γιατί πιστεύουμε ότι οι κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις πρέπει να συνεργαστούν για την κλιμάκωση της δράσης τους για την κλιματική αλλαγή.

Απεικόνιση του λογότυπου της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή 2024 COP29 Μπακού Αζερμπαϊτζάν

Η τελευταία αναφορά του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ (UNEP)[a] προειδοποίησε ότι εάν οι κυβερνήσεις δεν αναπροσαρμόσουν τις προσδοκίες τους στα επερχόμενα εθνικά τους σχέδια για το κλίμα μπορεί να θέσουν τον κόσμο σε τροχιά καταστροφικής ανόδου της θερμοκρασίας κατά 2,6-3,1°C στην διάρκεια αυτού του αιώνα, προκαλώντας «καταστροφικές επιπτώσεις στους ανθρώπους, τον πλανήτη και τις οικονομίες»[b]

Ενώ οι παγκόσμιοι ηγέτες ετοιμάζονταν να συγκεντρωθούν στην διάσκεψη COP29, η Unilever παρότρυνε τις κυβερνήσεις να αξιοποιήσουν τις επερχόμενες Εθνικά Καθορισμένες Συνεισφορές (ΕΚΣ) ως μέσο εντατικοποίησης των προσπαθειών τους για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής και τη μετάβαση προς ένα μέλλον με αύξηση της θερμοκρασίας κατά 1,5°C και όχι παραπάνω.

Αυτή η προσπάθεια πρέπει να περιλαμβάνει στρατηγικές που βασίζονται σε επαρκείς οικονομικούς πόρους, που θα διευκολύνουν τη μετάβαση στο μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών και θα επιταχύνουν τη μείωση των εκπομπών σε κάθε εταιρική αλυσίδα αξίας παγκοσμίως.

Η μακροπρόθεσμη φιλοδοξία της Unilever είναι να επιτύχει απολύτως μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών καθ’ όλ η την αλυσίδα αξίας έως το 2039. Οι εγκεκριμένοι και επιστημονικά τεκμηριωμένοι στόχοι μας για το κλίμα, επικεντρώνουν τις προσπάθειές μας κατά τα επόμενα χρόνια σε τομείς για τους οποίους είμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να έχουμε το μεγαλύτερο αντίκτυπο. Επικαιροποιήσαμε το Σχέδιο Δράσης για τη Μετάβαση στο Κλίμα (PDF 7.98 MB) (CTAP), καθορίζοντας τη στρατηγική μας για την επίτευξη αυτών των στόχων και ενθαρρύνοντας και άλλες επιχειρήσεις να πράξουν με τον ίδιο τρόπο.

Δυστυχώς όμως δεν μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή μόνοι μας. Όπως εμπράκτως αποδεικνύει το CTAP μας, με μια τόσο εκτεταμένη αλυσίδα αξίας, η Unilever, όπως και άλλες αντίστοιχες εταιρείες, βασίζονται στην εφαρμογή ευνοϊκών πολιτικών και κανονισμών για τη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις και τη διευκόλυνση της επέκτασης των λύσεων.

Πέντε βασικά ερωτήματα της Unilever για την κλιματική πολιτική

Αναδεικνύουμε πέντε τρόπους με τους οποίους οι κυβερνήσεις μπορούν να βοηθήσουν στην υλοποίηση του σχεδίου μας για το κλίμα:

1. Καθορισμός ισχυρότερων Εθνικά Καθορισμένων Συνεισφορών (ΕΚΣ)

Η Unilever ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις να καταρτίσουν ισχυρές και αποτελεσματικές ΕΚΣ που να περιλαμβάνουν διαφανείς χρηματοοικονομικές στρατηγικές για την επίτευξη ενός μέλλοντος στα πλαίσια του στόχου του περιορισμού αύξησης της θερμοκρασίας σε 1,5°C. Με αυτό τον τρόπο, οι κυβερνήσεις στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα στις επιχειρήσεις, ότι θα λάβουν βοήθεια εάν επενδύσουν σε λύσεις για το κλίμα στη συγκεκριμένη χώρα.

Για παράδειγμα, μέσω του Climate & Nature Fund, η Unilever έχει δεσμευτεί να επενδύσει 1δις ευρώ σε έργα για την προστασία του κλίματος, τη φύση και τη μείωση των αποβλήτων παγκοσμίως έως το 2030. Είναι σημαντικό οι χώρες στις οποίες επενδύουμε να μοιράζονται τη φιλοδοξία μας για το κλίμα και να συνεργάζονται με τις επιχειρήσεις για την επιτάχυνση της μετάβασης σε απόλυτα μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παρακολουθούμε στενά τις υποβολές των ΕΚΣ.

Διαβάστε την ενημέρωσή μας προς τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής: Πρωτοστατώντας στην Εταιρική Δράση για το Κλίμα με τις Εθνικές Δεσμεύσεις μας για το Κλίμα. (PDF 439.07 KB)

Μια φωτογραφία της γης τη νύχτα τραβηγμένη από το διάστημα.

2. Υποστήριξη ταχύτερης μετάβασης σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Στο περσινό COP28, πάνω από 100 χώρες συμφώνησαν να τριπλασιάσουν τη δυνατότητα παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030. Αυτό δίνει τη ευκαιρία μείωσης των εκπομπών CO2 σχεδόν κατά 7 δισεκατομμύρια τόνους έως το τέλος της δεκαετίας.[d] Φέτος, στο COP29, οι κυβερνήσεις κλήθηκαν να δείξουν πώς σκοπεύουν να υλοποιήσουν αυτές τις δεσμεύσεις, με συγκεκριμένους στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα περιλαμβάνονται στις εθνικές τους στρατηγικές.

Η επιτάχυνση της παγκόσμιας μετάβασης στην χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις να απαλλαγούν από τις εκπομπές άνθρακα, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται ανά τον κόσμο. Για τη Unilever, η μείωση των εκπομπών των προμηθευτών μας είναι ζωτικής σημασίας για να επιτύχουμε τους βραχυπρόθεσμους στόχους μας στο Scope 3 (αλυσίδα αξίας) και να προχωρήσουμε προς το μηδενικό ισοζύγιο και συνεπώς, να ενθαρρύνουμε εκείνους που συμβάλλουν περισσότερο στον αντίκτυπό μας στο κλίμα να στραφούν προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μαζί μας. Θα είναι πολύ ευκολότερο να το επιτύχουν αν δραστηριοποιούνται σε αγορές όπου οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι άμεσα διαθέσιμες.

Διαβάστε περισσότερα για το ρόλο που οι επιχειρήσεις μπορούν να παίξουν στη στήριξη της μετάβασης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Μια εικόνα ηλιακών συλλεκτών και αιολικών πάρκων σε ένα πράσινο χωράφι.

3. Προστασία των δασών και υποστήριξη των μικροκαλλιεργητών

Τις τελευταίες εβδομάδες, καλέσαμε τις κυβερνήσεις που συμμετείχαν στο COP16 του ΟΗΕ για τη βιοποικιλότητα, να εφαρμόσουν ισχυρότερες πολιτικές για την υποστήριξη των προσπαθειών των επιχειρήσεων να σταματήσουν και να αντιστρέψουν την καταστροφή της φύσης έως το 2030. Επί του παρόντος, προωθούμε δεσμεύσεις για ΕΚΣ που αποσκοπούν στη διατήρηση και αποκατάσταση των δασών, καθώς και στη δημιουργία δικαιότερων συνθηκών αγοράς για πιστοποιημένα προϊόντα που παράγονται από μικροκαλλιεργητές.

Έως το τέλος του 2023, το 97,5% του όγκου των παραγγελιών μας σε φοινικέλαιο, χαρτί και χαρτόνι, τσάι, σόγια και κακάο δεν προερχόταν από αποψίλωση δασών και δεσμευόμαστε να διατηρήσουμε τη θέση μας «εναντίον της αποψίλωση » για αυτά τα προϊόντα στο μέλλον. Ωστόσο, η απουσία συναίνεσης σχετικά με τη διαχείριση των προϊόντων που δεν επιβαρύνουν τα δάση μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη αλυσίδων εφοδιασμού χωρίς αποψίλωση. Πιστεύουμε ότι η υιοθέτηση σταθερών προτύπων για αυτά τα εμπορεύματα θα διευκολύνει τη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις παγκοσμίως.

Μάθετε για το έργο μας για αλυσίδα εφοδιασμού χωρίς αποψίλωση.

Αεροφωτογραφία ενός δάσους με πράσινες κορυφές δέντρων.

4. Κίνητρα για επενδύσεις στην αναγεννητική γεωργία

Η γεωργία συμβάλλει σημαντικά στο παγκόσμιο αποτύπωμα που σχετίζεται με τα αέρια του θερμοκηπίου.[e] Η εφαρμογή πρακτικών αναγεννητικής γεωργίας μπορεί να μειώσει αυτές τις εκπομπές, ενώ παράλληλα να ενισχύει την ανθεκτικότητα του διατροφικού μας συστήματος στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως οι πλημμύρες και η ξηρασία.

Η Unilever καλεί τις κυβερνήσεις να επιταχύνουν τη μετάβαση σε πρακτικές αναγεννητικής γεωργίας με σαφείς στόχους και σχέδια. Τα μέτρα στήριξης αγροτών μπορεί να περιλαμβάνουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση, ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης μεγάλης κλίμακας και βελτίωση πρόσβασης σε καινοτόμες τεχνολογίες.

Μάθετε για το στόχο της Unilever να εφαρμόσει πρακτικές αναγεννητικής γεωργίας σε 1 εκατ. εκτάρια γεωργικής γης έως το 2030.

Αγρότης με ένα πράσινο μπλουζάκι και τζιν που φροντίζει τις καλλιέργειες σε ένα χωράφι με τομάτες.

5. Κίνητρα για την χημική βιομηχανία να απέχει από τις ορυκτές πρώτες ύλες

Η χημική βιομηχανία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος τομέας εκπομπών CO2. Πολλές επιχειρήσεις, μεταξύ αυτών και η Unilever, βασίζονται σήμερα σε χημικές ουσίες με βάση τα ορυκτά καύσιμα ως βασικό συστατικό για την παραγωγή των προϊόντων τους. Ενδεικτικά, το υλικό αφαίρεσης λεκέδων που περιέχεται στα κοινά προϊόντα καθαρισμού, συμπεριλαμβανομένων των απορρυπαντικών πλυντηρίων πιάτων και ρούχων, είναι συνήθως μία επιφανειοδραστική ουσία που παρασκευάζεται από χημικές πρώτες ύλες με βάση τα ορυκτά καύσιμα.

Η χρήση βιολογικών πρώτων υλών ή ανακυκλωμένων εναλλακτικών άνθρακα στην παραγωγή καθαριστικών προϊόντων είναι αυτή τη στιγμή ακριβή και οι λύσεις αυτές δεν είναι διαθέσιμες σε μεγάλη κλίμακα. Η Unilever καλεί τις κυβερνήσεις να αναπτύξουν ολοκληρωμένες εθνικές πολιτικές που να ενθαρρύνουν την παραγωγή και χρήση χημικών με χαμηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Οι βιομηχανικές στρατηγικές που προωθούν αυτή την προσέγγιση θα βοηθήσουν στην εξάλειψη του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των φθηνότερων ορυκτών καυσίμων και θα επιταχύνουν την καινοτομία και τη μετάβαση στο μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών.

Ανακαλύψτε τις προσπάθειες της Unilever για την επιτάχυνση της μετάβασης σε χημικά με μικρότερο αποτύπωμα αερίων θερμοκηπίου.

Μεγέθυνση φωτογραφίας ενός λευκού πλυντηρίου ρούχων με πολύχρωμα ρούχα μέσα κατά τη διάρκεια ενός κύκλου πλύσης.
Rebecca Marmot, Επικεφαλής Αειφορίας της Unilever

Στη Unilever, επικεντρωνόμαστε στην καινοτομία και τις συνεργασίες για τη σημαντική μείωση των εκπομπών καθ' όλη την αλυσίδα αξίας μας έως το 2030. Για να επιταχύνουμε την πρόοδό μας, χρειαζόμαστε επίσης συστημική αλλαγή. Γι' αυτό, στο COP29, καλέσαμε τις κυβερνήσεις να ενισχύσουν τις ΕΚΣ τους, ώστε τα εθνικά σχέδια κλίματος να γίνουν σαφή, επενδύσιμα σχέδια για την απανθρακοποίηση - συμβάλλοντας παράλληλα στη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης.

Rebecca Marmot, Επικεφαλής Διευθύντρια Αειφορίας της Unilever

Οι επιχειρήσεις έχουν τη δύναμη να πιέσουν για ισχυρότερες κλιματικές πολιτικές

Η αποτελεσματική δράση για το κλίμα θα επιτευχθεί μόνο με συλλογικές προσπάθειες, και η ικανότητα τόσο των επιχειρήσεων όσο και των κυβερνήσεων να επιτυγχάνουν τους αντίστοιχους κλιματικούς τους στόχους είναι ξεκάθαρα αλληλένδετη. Γι' αυτό, εκτός από τα αιτήματά μας προς τις κυβερνήσεις, ενθαρρύνουμε τους επιχειρηματίες να επιδείξουν τη δική τους προθυμία για σημαντική μείωση του άνθρακα καθ' όλη την αλυσίδα αξίας τους μέσω δράσεων και επενδύσεων. Καλούμε τους βιομηχανικούς φορείς να υποστηρίξουν πολιτικές που συνάδουν με τη Συμφωνία του Παρισιού, έτσι ώστε να δώσουν στις κυβερνήσεις την αναγκαία αυτοπεποίθηση να δεσμευτούν για μία πιο φιλόδοξη δράση άμεσα.

Περισσότερες πληροφορίες για τις επικαιροποιημένες δεσμεύσεις μας για τα πλαστικά, το κλίμα, τη φύση και τα μέσα διαβίωσης, επισκεφθείτε το δικό μας Sustainability Hub.

Επάνω