Γρήγορη μετάβαση προς Περιεχόμενο

Καθορίζοντας μια νέα εποχή για την πρωτοπορία στην αειφορία

Δημοσιευμένο:

Ο Hein Schumacher, Διευθύνων Σύμβουλος της Unilever, μοιράζεται τις απόψεις του σχετικά με τη μελλοντική μας ατζέντα για την αειφορία.

Φωτογραφία του Hein Schumacher

Η τελευταία δεκαετία σημαδεύτηκε από έκτακτα γεγονότα – μια παγκόσμια πανδημία, ένα πληθωριστικό σοκ που συνέβη μια φορά σε κάθε γενιά, πόλεμοι και γεωπολιτικές συγκρούσεις – οι επιπτώσεις των οποίων εξακολουθούν να είναι αισθητές σε όλα τα νοικοκυριά, τις οικονομίες και τα πολιτικά συστήματα.

Συνάμα, οι περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις που θέτουν σε κίνδυνο τον πλανήτη και τις κοινωνίες μας έχουν οξυνθεί και καταστεί πιο επείγουσες. Είτε πρόκειται για την κλιματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης είτε για την κοινωνική ανισότητα, δεν χρειάζονται περαιτέρω αναλύσεις όταν είναι τόσο προφανές ότι επηρεαζόμαστε άμεσα.

Στη Unilever, πιστεύουμε με πάθος ότι οι επιχειρήσεις έχουν κάθε λόγο να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις και το κάνουν εδώ και πολλά χρόνια. Από το Σχέδιο Βιώσιμης Διαβίωσης της Unilever μέχρι τη Στρατηγική μας Compass, και πιο πρόσφατα το Σχέδιο Δράσης για τη Μετάβαση στο Κλίμα, έχουμε θέσει την αειφορία σταθερά στο επίκεντρο της επιχειρηματικής μας στρατηγικής.

Πετύχαμε πολλά και επωφεληθήκαμε σε μεγάλο βαθμό από αυτό. Δημιουργήσαμε πιο ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού, εξοικονομήσαμε σημαντικό κόστος στις δραστηριότητές μας και προσελκύσαμε σπουδαία ταλέντα.

Τώρα, καθώς ατενίζουμε το μέλλον, πιστεύουμε ότι έχουμε την ευκαιρία να ορίσουμε μια νέα, τρίτη εποχή για την αειφόρο επιχειρηματική ηγεσία.

Η πρώτη εποχή – πάνω από μια δεκαετία πριν – σχετιζόταν κυρίως με την κρούση του κώδωνα κινδύνου και τον καθορισμό μακροπρόθεσμων φιλοδοξιών. Η δεύτερη αφορούσε την περαιτέρω εισαγωγή και ενσωμάτωση της αειφορίας σε όλες τις επιχειρήσεις και τις αλυσίδες αξίας.

Το τρίτο; Για εμάς, όλα έχουν να κάνουν με την επιτάχυνση της υλοποίησης, με μεγαλύτερο αντίκτυπο, καθιστώντας την εξέλιξη της αειφορίας αναπόσπαστο μέρος της επιχειρηματικής απόδοσης. Είναι κάτι που χρειάζεται ο κόσμος και κάτι που προσδοκούν οι εμπλεκόμενοι φορείς - από τους επενδυτές μέχρι τους καταναλωτές. Για ακόμη μια φορά, η Unilever σκοπεύει να καταστεί πρωτοπόρος.

Ως αποτέλεσμα, περάσαμε πολλούς μήνες σκεπτόμενοι πώς θα εξελίξουμε την προσέγγισή μας. Και καταλήξαμε σε τρεις βασικές αλλαγές που σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε.

  • Να επικεντρωνόμαστε βαθύτερα στην κατανομή των πόρων μας προς τις κυριότερες προτεραιότητες αειφορίας.
  • Να είναι πιο επείγουσα η προώθηση δράσεων προς την κατεύθυνση των μακροπρόθεσμων φιλοδοξιών μας.
  • Να είμαστε πιο συστημικοί στις αρχές μας μας προκειμένου να αντιμετωπίζουμε τους παράγοντες που ευνοούν και εμποδίζουν την πρόοδο εκτός του άμεσου ελέγχου μας.

Αυτές είναι οι βασικές αρχές που θα καθοδηγήσουν το έργο μας τα επόμενα χρόνια.

Μεγαλύτερη εστίαση

Η πραγματικότητα είναι ότι η ατζέντα αειφορίας της Unilever καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων.

Εμπειρικά όμως, μάθαμε ότι πρέπει να επικεντρωνόμαστε βαθύτερα στην κατανομή των πόρων μας, για να επιτυγχάνουμε απτή πρόοδο στις μεγάλες, πολύπλοκες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.

Επιτρέψτε μου να σας το παρουσιάσω με ένα παράδειγμα. Το 2020, θέσαμε ως στόχο να επιτύχουμε μια αλυσίδα εφοδιασμού χωρίς αποψίλωση των δασών στο φοινικέλαιο, το χαρτί και το χαρτόνι, το τσάι, τη σόγια και το κακάο. Εδώ διαθέσαμε σημαντικούς πόρους επί σειρά ετών προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση πολυδιάστατα: στηρίζοντας τους μικροκαλλιεργητές, βελτιώνοντας τις πρακτικές καλλιέργειας, διασφαλίζοντας την ιχνηλασιμότητα και τη διαφάνεια στην αλυσίδα εφοδιασμού· οικοδομώντας τις δικές μας εγκαταστάσεις επεξεργασίας· καινοτομώντας σε εναλλακτικά υλικά της πλέον εξελιγμένης επιστημονικής έρευνας· και αναμορφώνοντας χιλιάδες σειρές προϊόντων, με στόχο να μειώνουμε ή να εξαλείφουμε την εξάρτησή τους από προϊόντα που επιβαρύνουν τα δάση εν γένει.

Αυτή η εστιασμένη προσέγγιση συνέβαλε καθοριστικά στο να επιτύχουμε το 97,5% του όγκου παραγγελιών χωρίς αποψίλωση έως το τέλος του 2023. Είναι το είδος της προσέγγισης που σκοπεύουμε να επαναλάβουμε.

Ατενίζοντας λοιπόν το μέλλον, θα επικεντρώσουμε τις προσπάθειές μας σε τέσσερα ζητήματα αειφορίας, για τα οποία πρόσφατα ανανεώσαμε τη δημόσια δέσμευσή μας, ενσωματώνοντας τα πλήρως στο Σχέδιο Δράσης για την Ανάπτυξη. Πρόκειται για το κλίματη φύσητα πλαστικά και τον βιοπορισμό.

Οι επικαιροποιημένες δεσμεύσεις μας είναι πολύ απαιτητικές, αλλά είναι επίσης σκόπιμα και ανερυθρίαστα, ρεαλιστικές. Δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι η Unilever θα τους εκπληρώσει, όντες παράλληλα αποφασισμένοι να εκπληρώσουμε από πλευρά μας τους οικονομικούς μας στόχους. Θέλουμε να ορίσουμε στόχους αειφορίας οι οποίοι είναι αξιόπιστοι, στους οποίους πιστεύουμε ότι μπορούμε να επιτύχουμε και οι οποίοι έχουν ουσιαστικό θετικό αντίκτυπο.

Είναι αυτονόητο ότι παραμένουμε επίσης απόλυτα προσηλωμένοι στις θεμελιώδεις αρχές της λειτουργίας μιας υπεύθυνης επιχείρησης: στο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στην προώθηση της ισότητας, της ποικιλομορφίας και της ενσωμάτωσης, στην επιχειρηματική δραστηριότητα με ακεραιότητα και τη διασφάλιση της ασφάλειας των ανθρώπων. Όλα αυτά είναι βαθιά εδραιωμένα στην επιχείρησή μας και θα παραμείνουν σημείο αναφοράς για τα επόμενα χρόνια.

Πιο επείγουσες δράσεις

Καταλαβαίνουμε γιατί μερικές φορές οι επιχειρήσεις κρίνονται με βάση την αξία των μακροπρόθεσμων δεσμεύσεών τους για την αειφορία Παρέχουν έναν σημαντικό προορισμό, ο οποίος καθοδηγεί τις στρατηγικές και κινητοποιεί τις συνεργασίες για σύνθετες, πολύπλευρες προκλήσεις.

Όμως, ενώ οι αυστηρές και επιστημονικά τεκμηριωμένες μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις είναι θεμελιώδους σημασίας, πρέπει επίσης να διασφαλίσουμε και τον άμεσο αντίκτυπο. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο διαθέτουμε επίσης μία βραχυπρόθεσμη προσέγγιση - διασφαλίζοντας ότι είμαστε σαφείς σχετικά με τα άμεσα βήματα που πρέπει να λάβουμε, και εντάσσοντάς τα στους στρατηγικούς κύκλους που σχεδιάζουν οι περισσότερες εταιρείες. Εδώ γίνεται η κατανομή του κεφαλαίου, υπογράφονται συμβάσεις και οι άνθρωποι είναι υπόλογοι. Με αυτόν τον τρόπο, η βιωσιμότητα επωφελείται από το σύνολο των δυνάμεων της εταιρείας και την αίσθηση του επείγοντος με την οποία συνήθως διοικείται η υπόλοιπη επιχείρηση.

Οι επικαιροποιημένοι δημόσιοι στόχοι μας, όπου οι μακροπρόθεσμες φιλοδοξίες συμπληρώνονται από βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα ορόσημα, υιοθετούν αυτή την προσέγγιση. Δημιουργήσαμε λεπτομερή χρονοδιαγράμματα πορείας, με τις επενδυτικές ανάγκες ενσωματωμένες στους κύκλους του επιχειρηματικού σχεδιασμού. Έχουμε τακτικά σημεία ελέγχου στην κορυφή του οργανισμού για να παρακολουθούμε τον ρυθμό προόδου και να ενεργούμε γρήγορα όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Ευθυγραμμίζουμε επίσης το επίπεδο λογοδοσίας για την υλοποίηση των οδικών χαρτών βιωσιμότητας με άλλα επιχειρηματικά αποτελέσματα - από τους δείκτες απόδοσης σε επίπεδο Unilever που χρησιμοποιούνται στο σχέδιο μπόνους της εταιρείας έως τους ατομικούς δείκτες απόδοσης για όσους διαχειρίζονται τα τμήματα εργασίας. Θα συνεχίσουμε να συνδέουμε την ανταμοιβή και την επίτευξη επιδόσεων βιωσιμότητας στα πλαίσια του Ευρύτερου Σχεδίου Δράσης για την Ανάπτυξη για να ενισχύσουμε την κουλτούρα επιδόσεων στη Unilever.

Πιο συστημικά

Η Unilever υιοθετεί εδώ και καιρό την έξωθεν αλλαγή για την επιτάχυνση των βιώσιμων αποτελεσμάτων και συμμετέχουμε σε πολυάριθμα φόρουμ, συνέργειες και εκστρατείες, στις οποίες συχνά έχουμε ηγετικό ρόλο.

Καθώς οι ευκαιρίες να προωθήσουμε την πρόοδο της βιωσιμότητας υπό τον άμεσο έλεγχό μας σπανίζουν ολοένα και περισσότερο, εστιάζουμε την προσοχή μας για την επόμενη δεκαετία σε ευκαιρίες που εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από τους μετασχηματισμούς της παγκόσμιας αλυσίδας αξίας, τις τεχνολογικές καινοτομίες και τις δημόσιες πολιτικές που θα τις καταστήσουν εφικτές και προσιτές.

Αυτό σημαίνει ότι η Unilever θα χρησιμοποιήσει πιο δυναμικά τη φωνή και την επιρροή της της για να αντιμετωπίσει τους παράγοντες που ευνοούν και εμποδίζουν την πρόοδό μας.

Εν μέρει πρόκειται για βαθύτερες μορφές συνεργασίας με εταίρους, όπως μέσω του προγράμματος για το κλίμα με τους προμηθευτές μας, το οποίο έχει σχεδιαστεί για τη δημιουργία δυνατοτήτων με τους 300 μεγαλύτερους προμηθευτές μας, οι οποίοι ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της κλίμακας 3.

Ένα άλλο σημείο είναι η πιο διεκδικητική προώθησή των θέσεών μας, έτσι ώστε να συμβάλλουμε στη δημιουργία των συνθηκών για την προώθηση της προόδου σε όλες τις αλυσίδες αξίας μας. Ένα καλό παράδειγμα είναι ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρινόμαστε στην έκκληση για μια παγκόσμια συνθήκη για τα πλαστικά, η οποία θέτει δεσμευτικούς κανόνες, στόχους και πρότυπα για τον επανασχεδιασμό των συσκευασιών, τα μοντέλα επαναχρησιμοποίησης/επαναπλήρωσης, την εκτεταμένη ευθύνη του παραγωγού (EPR), την επεξεργασία των αποβλήτων και την εξάλειψη των πλαστικών που μπορούν να αποφευχθούν.

Σκοπεύουμε να συνεργαστούμε ανελλιπώς και διαρκώς με μεγαλύτερη διαφάνεια. Η δημοσίευση της πρώτης Έρευνας Πολιτικής Συμμετοχής για το Κλίμα (PDF 1.39 MB), η οποία θέτει τις προτεραιότητές μας στην πολιτική για το κλίμα και εξετάζει κριτικά τις θέσεις και τις δραστηριότητες δέσμευσης των κύριων βιομηχανικών μας ενώσεων, αποτελεί πραγμάτωση αυτής της προσπάθειας.

Συνοψίζοντας, στη Unilever θέλουμε να κάνουμε λιγότερα πράγματα και με μεγαλύτερο αντίκτυπο. Η αναθεωρημένη ατζέντα μας για την αειφορία - μεγαλύτερη αφοσίωση, κρισιμότητα και συστημική αλλαγή - δεν αποτελεί εξαίρεση. Διαθέτουμε την αποφασιστικότητα να υλοποιήσουμε το σχέδιό μας και πιστεύουμε με πάθος στην αλλαγή που θα επιφέρει - στην επιχείρησή μας και στα πολλά ενδιαφερόμενα μέρη μας.

Ανφάς πλάνο ενός φοίνικα
Επάνω