Βιώνοντας τον σκοπό μας

Τα τελευταία 8 χρόνια η Unilever σημειώνει διαρκή πρόοδο, με μέσο όρο το διπλάσιο του συνολικού ρυθμού αύξησης της αγοράς παγκοσμίως- όσο και βελτιώνοντας τα τελικά οικονομικά αποτελέσματά της.

Ομιλία του Paul Polman

Κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο στο σημερινό περιβάλλον. Όπως είναι αναμενόμενο, μάλιστα, οι μέτοχοι μας έχουν επωφεληθεί με απόδοση άνω του 200%.

Για την Unilever, η απόδοση κερδών στους μετόχους είναι το αποτέλεσμα αυτού που κάνουμε αλλά όχι και ο λόγος για τον οποίο εργαζόμαστε. Δικός μας στόχος, εδώ και περισσότερα από εκατό χρόνια, είναι να βελτιώνουμε τη ζωή των συνανθρώπων μας, μέρα με τη μέρα.

Πιστός στη δέσμευσή του να καταστήσει την καθαριότητα κοινό τόπο και να βελτιώσει τη ζωή των ανθρώπων, ο William Lever επικεντρώθηκε σε αυτό που αποκαλούσε «κοινή ευημερία». Έκτοτε, η αποστολή μας παραμένει περίπου η ίδια ενώ, με το Παγκόσμιο Σχέδιο Αειφορίας της Unilever (Unilever Sustainable Living Plan - USLP), εξακολουθούμε να δείχνουμε ότι υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος επιχειρείν, που βασίζεται περισσότερο σε μια ποικιλία συμ-μετόχων παρά αποκλειστικά στους μετόχους.

Έχουμε σημειώσει ήδη μεγάλη πρόοδο. Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι αυτό που κάνουμε είναι καλό και από επιχειρηματικής άποψης, με όλο και περισσότερες ενδείξεις ότι οι μάρκες μας «με κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους», οι λεγόμενες «αειφόρες μάρκες» μας, τα πάνε ακόμη καλύτερα. Οι 18 «αειφόρες» μάρκες της εταιρείας μας αναπτύχθηκαν κατά 50% ταχύτερα και αντιστοιχούν στο 60% της συνολικής ανάπτυξής μας. Έχουμε βοηθήσει εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων με προγράμματα υγείας και υγιεινής, ενώ παρέχουμε πόρους διαβίωσης σε εκατομμύρια άλλους, εστιάζοντας κυρίως στην ενδυνάμωση των γυναικών. 

Το USLP καθοδηγεί επίσης τις αποφάσεις μας για συγχωνεύσεις και εξαγορές, συμπεριλαμβανομένης –πέρσι- της εξαγοράς της Blueair, μιας εταιρείας που ασχολείται με τον καθαρισμό του αέρα και της Seventh Generation, μιας εταιρείας προϊόντων οικιακής και προσωπικής φροντίδας, που χρησιμοποιεί φυτικά συστατικά και η οποία, σε όλες τις δραστηριότητές της, λαμβάνει υπόψη το μέλλον επτά γενεών.

Εμπνεόμαστε όλο και περισσότερο από τους Παγκόσμιους Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, οι οποίοι σκοπεύουν στην αντιμετώπιση των μεγαλύτερων προκλήσεων της ανθρωπότητας, παρέχοντας παράλληλα μια τεράστια ευκαιρία για υπεύθυνη ανάπτυξη. Πράγματι, η Επιτροπή Επιχειρηματικότητας και Αειφόρου Ανάπτυξης, υπό την εξαιρετική ηγεσία του Mark Malloch Brown, υπολόγισε ότι οι Παγκόσμιοι Στόχοι προσφέρουν οικονομικές ευκαιρίες ύψους 12 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και μπορούν να δημιουργήσουν έως και 380 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας.

Σε μια εποχή που αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στην ανάπτυξη των οικονομιών μας και στη δημιουργία απασχόλησης, το κόστος της αδράνειας καθίσταται ακόμη πιο δαπανηρό. Όταν το 9% του παγκόσμιου ΑΕΠ αφιερώνεται στην πρόληψη συγκρούσεων ή πολέμων και όταν η κλιματική αλλαγή κοστίζει ένα πρόσθετο 5%, είναι εύκολο να καταλάβουμε, τόσο με ηθικά όσο και με οικονομικά κριτήρια, γιατί πρέπει να αναλάβουμε δράση.

Κατά την άποψή μου, οι επιχειρήσεις που δεν μπορούν να έχουν θετικό αποτύπωμα στην αντιμετώπιση προκλήσεων όπως η πείνα, η κλιματική αλλαγή, η ισότητα των φύλων ή η πρόσβαση στην εκπαίδευση, σύντομα δεν θα έχουν και λόγο ύπαρξης. Δεν υπάρχει περιθώριο να επιχειρεί κανείς με παράλληλη ανοχή της φτώχιας, όπως δεν υπάρχει και κανένας λόγος να αποδεχόμαστε εταιρείες που επιχειρούν προς όφελος των ολίγων, αλλά σε βάρος των πολλών.

Υπάρχουν ακόμη πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως η βραχυπρόθεσμη εστίαση των χρηματοπιστωτικών αγορών, η δυσκολία να δοθεί πραγματική αξία στο κοινωνικό ή το περιβαλλοντικό κεφάλαιο, καθώς και τα πολιτικά συστήματα που επικεντρώνονται, συνήθως, περισσότερο στις επόμενες εκλογικές αναμετρήσεις παρά στην επόμενη γενιά.

Η συνεργασία με πολλούς αξιόλογους συνεργάτες, μας επέτρεψε να σημειώσουμε ικανοποιητική πρόοδο σε σχέση με τους στόχους μας και είναι αλήθεια ότι μάθαμε πολλά, τόσο από την εμπειρία μας όσο και από τα λάθη μας. Ωστόσο, όσο υπάρχουν συμπολίτες μας –και, μάλιστα, πολλοί- που εξακολουθούν να νιώθουν αποκλεισμένοι από μια αξιοπρεπή ζωή ή από ίσες ευκαιρίες, δεν έχουμε λόγους να πανηγυρίζουμε.

Γι’ αυτό και ζητάμε, απλά και ταπεινά, τη διαρκή βοήθεια όλων. Οι μεγάλες προκλήσεις των καιρών μας μπορούν να λυθούν μόνο μέσα από ουσιαστικές συνεργασίες, που βασίζονται στην εμπιστοσύνη, τον αμοιβαίο σεβασμό, την αλληλο-ένταξη και τη διαβούλευση ανάμεσα σε όλες τις γενεές. Περισσότερο από ποτέ, δεσμευόμαστε να εξακολουθήσουμε να βιώνουμε τον σκοπό μας και να χρησιμοποιούμε το Σχέδιο Αειφορίας ως πρότυπο ανάπτυξης. Μαζί μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο για όλους σήμερα, καθώς και για τις επόμενες γενιές.

Paul Polman signature

Paul Polman, Πρόεδρος , Unilever

Πίσω στην κορυφή